Borgmesteren vil hellere snakke i telefon end at skrive på Facebook: ”Nogle gange bliver folk lidt forskrækket, når jeg ringer”

Ifølge en ny undersøgelse siger syv ud af ti borgmestre, at sociale medier fylder mere i deres hverdag. Det gælder dog ikke for borgmesteren i Vejle, der på trods af sit virke ikke føler noget pres til at øge sin tilstedeværelse på sociale medier.

Vejle Kommune er med sine knap 120.000 indbyggere den femtestørste kommune i landet. Foto: Kirstine Eggert Jensen

Skrevet af Kirstine Eggert Jensen

Sociale medier optager stadig meget tid hos mange kommunalpolitikere, siger en undersøgelse lavet af Kronprins Frederiks Center for Offentlig Ledelse sidste år. Og debatterne på sociale medier har større indflydelse på den politiske dagsorden end tidligere. Men i Vejle Kommune, der er landets femtestørste kommune målt på indbyggere, oplever borgmester Jens Ejner Christensen (V) ikke et pres på at være på de sociale medier. Hvis man spørger ham, er årsagen ganske simpel:

”Jeg holder meget af mødet med mennesker. Jeg er mere komfortabel ude i den virkelige verden, end jeg er ved at sidde bag en skærm og skrive beskeder til folk,” siger han.

Foretrækker den personlige kontakt

Et opslag eller to om ugen var den tilstedeværelse, Jens Ejner Christensen havde på Facebook før i tiden. I dag har han ikke lavet et opslag på mediet i seks måneder, selvom han er den siddende borgmester i sin anden periode. Det er blandt andet frygten for at lave stavefejl, der stopper den nuværende borgmester i at være lige så aktiv som mange af sine kollegaer:

”Hvis jeg skriver noget, som folk skal læse, så synes jeg, det er lidt øv, hvis der er en stavefejl. Og hvis jeg skal have nogen til at rette mine opslag, så bliver det for poleret.”

Født, opvokset og stadig bosiddende i Vejle Kommune er Jens Ejner Christensen meget glad for sit lokalområde og sit arbejde. Selvom han ikke er aktiv på sociale medier, forsøger han at være tilgængelig på den mere ’gammeldags’ måde. Det involverer mange telefonopkald og månedlige møder i lokalsamfundets forsamlingshuse:

”Jeg er meget bevidst om, at jeg ikke er god til sociale medier, så jeg skal være god til noget andet. Jeg ringer altid tilbage til alle dem, der har ringet til mig i løbet af dagen. Og nogle gange bliver folk lidt forskrækket, når jeg ringer.”

Delte meninger i byrådet

Selvom han ikke selv deltager i debatter på sociale medier, er han opmærksom på, at det kan være godt at følge med derinde. Byrådsmedlem i kommunen Isabella Kure (C ) bruger både Facebook og Instagram op til flere gange om ugen til sit politiske virke. Hun engagerer sig, i modsætning til borgmesteren, også med de kommentarer, hun får på sine opslag, hvis de har en ordentlig tone. Desuden bruger hun også debatter på sociale medier til inspiration i byrådet:

”Hvis der er nok borgere, der har været i medierne med en sag og været dygtige til at råbe højt, så kan vi være nødt til at stoppe op og lige eftertænke,” siger hun.

Denne tendens er hun ikke alene med. Kommunen bruger nemlig også Facebook som redskab til at nå ud til borgere hurtigt, og borgmesteren bruger mediet til at fornemme folkestemningen: ”Men jeg kunne aldrig finde på at svare på noget, selvom der er nogen der kommenterer på noget inde på en tråd, som jeg har startet,” siger borgmesteren.

Flere opslag i fremtiden

Jens Ejner Christensen føler, trods den stigende tendens blandt politikere, intet pres til være mere aktiv på Facebook. Men han udelukker ikke at genåbne sin konto og lave en ugentlig opdatering:

”Men det vil aldrig blive andet end et opslag en eller to gange om ugen, og det vil aldrig være noget, hvor jeg kommer til at sidde og skrive med folk direkte. Det kommer jeg aldrig til.”